Beeldcolumn #30 Merijn Hos

Beeldcolumn #30 Merijn Hos

Eerste aankondiging Down The Rabbit Hole. Dit is de eerste animatie die er uit gaat om het komende festival aan te kondigen en die de stijl van de campagne neer zet. Na deze aankondiging volgen er nog veel andere animaties maar dit is altijd wel de spannendste. In samenwerking met Jurriaan Hos

In de rubriek Beeldcolumn laten afwisselende illustratoren hun favoriete werk van eigen hand zien. Ze leggen uit waarom het werk veel voor hen betekent. Deze keer is Merijn Hos aan het woord.

Sinds de eerste editie in 2014 verzorg ik het artwork voor Down The Rabbit Hole, een jaarlijks muziekfestival in de zomer. Vanaf het begin krijg ik het vertrouwen en de vrijheid om mijn ideeën op mijn eigen manier uit te voeren. Dat een opdrachtgever dat zo los durft te laten, vind ik nog altijd bijzonder.

Voor deze beeldcolumn koos ik het werk van dit jaar. Niet omdat het per se mijn beste campagne is, maar omdat het mijn eerste project is sinds een langdurige burn-out waar ik weer echt trots op ben. Alsof de mist is opgetrokken en ik weer plezier voel in het maken.

Een van de final illustraties. Naast alle animatie werk speelt illustratie ook nog een grote rol. De illustraties worden op van alles dat je maar kunt verzinnen op en rondom het festival gebruikt. Van advertentie in een blad tot signing in de backstage. © Merijn Hos

Die vrijheid tot experiment heeft altijd een grote rol gespeeld. Zo ontstond in 2016 bijvoorbeeld mijn Gradient/Grain werk, dat ik hier voor het eerst uitprobeerde. Omdat dit een doorlopende opdracht is, ben ik eigenlijk continu in mijn hoofd bezig met nieuwe ideeën.

Schets werk © Merijn Hos

Op een gegeven moment maakte ik lijntekeningen van grillige planten, terwijl ik net een nieuwe illustratietechniek op mijn iPad had ontdekt. Toen ik die twee combineerde, ontstond er iets dat nieuw en spannend voelde. Het idee groeide: planten die geur wolken afstoffen uit hun stekels — wolken die oplossen in de lucht en de werkelijkheid even veranderen in een zachte, magische plek.

Vervolgens maakte ik een serie van zo’n twintig a dertig verhalende beelden en presenteerde die aan het team van Down The Rabbit Hole. Na hun enthousiaste reactie begonnen we aan de volgende stap: samen met mijn broer Jurriaan, motion designer, vertaalden we het concept naar bewegend beeld dat nu door de hele campagne en straks ook op het terrein zelf terugkomt.