[Beeldcolumn] Bobbi Oskam

Beeldcolumn #05 Bobbi Oskam

Uitsnede Bonkie 89. door Bobbi Oskam

In deze beeldcolumn laten afwisselende illustratoren hun favoriete werk van eigen hand zien. Ze leggen uit waarom het werk veel voor hen betekent. Deze keer is Bobbi Oskam aan het woord.

Naast het maken van werk in opdracht, is het voor mij als maker superbelangrijk altijd bezig te blijven met ‘vrij’ werk. Soms in de vorm van zelf geïnitieerde projecten, zoals zines, korte beeldverhalen of andere publicaties, maar de afgelopen jaren gebeurt dit steeds vaker in de vorm van langlopende series tekeningen of posters. Deze komen tot stand vanuit een vooropgesteld framework aan (meestal vrij basale) regels.

Als maker ervaar ik een onwijs sterke en intrinsieke drang om beeld te creëren, en deze series geven mij de perfecte vorm om constant nieuwe tekeningen te genereren. De beelden worden opgebouwd uit een samenweefsel van ideeën die ik bijhoud in de notities van mijn telefoon, referentiemateriaal uit mijn beeldarchieven en de nodige dosis aan spontane invulling. Dit laatste is voor mij essentieel om het maakproces interessant en fris te houden. De individuele beelden uit deze series staan vaak bol van autobiografische elementen, mijn persoonlijke fascinaties en anekdotes uit mijn dagelijkse leven.

Ondanks dat het de afgelopen twee jaar een ongelofelijk deprimerend zooitje was door je-weet-wel-wat, is deze periode voor mij alsnog onwijs vruchtbaar gebleken. In 2020 resulteerde dit in een verzameling van 50 posters (waar het bovenstaande beeld er één van is), die eind dat jaar te zien waren op de voorgevel van Paradiso als onderdeel van een serie ‘Gevelexposities’. En momenteel is er een nieuwe serie van 138 inkttekeningen te zien bij HOK Gallery als onderdeel van de duo-expositie ‘Gris-Gris’, samen met werk van Thijs Jæger.

Bonkie 89. door Bobbi Oskam