[Beeldcolumn] Jasper Rietman
Beeldcolumn #18 Jasper Rietman
In de rubriek Beeldcolumn laten afwisselende illustratoren hun favoriete werk van eigen hand zien. Ze leggen uit waarom het werk veel voor hen betekent. Deze keer is Jasper Rietman aan het woord.
Als illustrator wil ik naast werk in opdracht mijn eigen verhalen vertellen. Daarom werk ik sinds anderhalf jaar aan een boek met de werktitel ‘Reizigers’.
Ik zou Reizigers omschrijven als een prentenboek voor volwassenen, een vorm die je vreemd genoeg amper ziet. De term ‘graphic novel’ dekt de lading ook goed, al zullen veel mensen dan meteen aan strip denken. In mijn boek zijn tekst en beeld gescheiden, je leest echt een geïllustreerd verhaal. Dat schrijven is een nieuwe discipline voor me, en gaat zoals verwacht met vallen en opstaan. Mijn doel is om uiteindelijk een verhaal van tussen de zestig en tachtig pagina’s te hebben, met bij elke pagina tekst een paginagrote illustratie. Deze illustraties zijn allemaal volledig met de hand gemaakt, een werkwijze die tijdrovend is, maar die ook erg veel voldoening geeft. Daarnaast geeft het de illustraties een doorleefde kwaliteit die goed bij het verhaal past. Waar ik op hoop is dat je straks bij het lezen van het boek de hitte en het zand bijna voelt.
De wereld waarin het verhaal zich afspeelt lijkt op die van ons, maar verschilt in kleine, maar niet onbelangrijke details. Deze fictieve wereld stelt mij in staat om verschillende hedendaagse thema’s te behandelen, bijvoorbeeld klimaatverandering, en die tegelijkertijd te combineren met fantasievolle en futuristische elementen. Om die wereld overtuigend neer te zetten heb ik me verdiept in het literaire idee van ‘world building’: het bedenken van een fictieve setting, inclusief geografie, flora en fauna en geschiedenis. Mijn verhaal speelt zich af in een land dat qua cultuur, politiek, natuur en geografie deels gebaseerd is op Zuid-Europese landen, en deels op landen in Zuid-Amerika: Spanje en Portugal, Brazilië en Chili. Om dat fictieve land voor de lezer geloofwaardig te maken werk ik bijvoorbeeld aan een landkaart. Op die manier kan je als lezer straks zien hoe de fictieve plaatsen zich geografisch tot elkaar verhouden en kan je de reis die de personages maken ook op die manier volgen.
De hoofdpersoon uit mijn boek is Jot. Ze woont in een vallei die is uitgedroogd door een combinatie van klimaatverandering en de bouw van een stuwdam. Als een militair conflict dat op de achtergrond speelt uiteindelijk deze vallei bereikt wordt Jot gedwongen om samen met een vriendin te vluchten richting een aan de andere kant van het land gelegen havenstad.
Inmiddels heb ik ruim dertig illustraties gemaakt en een aardig deel van het verhaal geschreven. Het plan is om nu het eerste hoofdstuk volledig uit te werken om vervolgens daarmee een uitgever te benaderen.