Blurb #22
Blurb #22
Januari 2025 door Joost Swarte


Abattoir van Willem
Abattoir, slachten, het doodmaken van vee. Abattoir, de titel van een portfolio van tekenaar Willem, geboren in Nederland, sinds 1968 woonachtig in Frankrijk. Abattoir geeft ons geen reproducties van 13 tekeningen, maar houtsneden op basis van de tekeningen, gesneden en gedrukt door atelier DPJ, Sète, Frankrijk.
De mens is een zoogdier dat er geen moeite mee heeft om soortgenoten af te maken. 13 voorbeelden van zulke misstanden zijn ingenieus getekend en verzameld in Abattoir. Willem tekende al over dergelijke misstanden in 1968, in zijn eerste boek “Billy the kid, of hoe een eenvoudige jongen uit Texas de maarschalkstaf in zijn ransel vond en ermee op kruistocht ging.” Die jongen uit Texas was de Amerikaanse president Lyndon B. Johnson. Die kruistocht was de strijd tegen het communisme, uitgevochten in Vietnam. In de jaren zestig werd er veel gedemonstreerd tegen die oorlog.
Politici doen van nature hun best om hun daden gunstig te belichten. Willem doet van nature zijn best om de daden van politici onderuit te halen. De macht te ontmaskeren zogezegd.
Willem is vaste medewerker van het Franse weekblad Charlie Hebdo. Jarenlang heeft hij ook politieke cartoons getekend voor het Franse dagblad Liberation, altijd scherp, de politieke schoonpraters onderuit schoffelend.
Milder worden, met het stijgen der jaren, is bij Willem niet aan de hand. Zijn brutale, scherpe en eigenzinnige pen blijft goed overeind. Recent kreeg Vladimir Poetin er nog van langs in “Z”, een beeldverhaal waarin de oorlog van Rusland tegen Oekraïne wordt behandeld.
En dan nu: “Abattoir”: hoe gaan de mensen met elkaar om; beroerd, je hoeft de conflicten in de wereld maar te volgen. Een rode draad in de geschiedenis, een rode draad in het scherpe oeuvre van Willem, uniek in de wereld.
