[educatie] Afstudeerders 2022, deel 1

Afstudeerders 2022, deel 1


Still uit The Legend of the Number One Trophy door Sjoerd van der Heyden

De zomer markeert de start van een spannende periode voor een nieuwe generatie beeldmakers. Na een intensieve periode van groei binnen de muren van de kunstacademie is het tijd voor de studenten om hun werk te presenteren aan de buitenwereld. De lichting 2022 onderscheidt zich door een diverse reeks aan verschijningsvormen en overtuigende concepten. Ze verkennen middels beeld hun eigen identiteit en leggen hiermee de verbinding naar bredere ontwikkelingen binnen de samenleving.  

In deze rubriek licht de Illustratie Ambassade een aantal van de opvallendste afstudeerprojecten van dit jaar uit. 


De video als speeltuin 

Spelen en maken zijn twee handelingen die dicht bij elkaar liggen. Uit een experiment, uitprobeersel of grap ontstaan waardevolle werken met een verrassende zeggingskracht. Voor de beeldmakers van de lichting 2022 lijkt video het uitgesproken medium om deze wonderlijke ontdekkingstocht naar spontaniteit te starten.  


Still en installatie De Teevee Toren: Beppe Zus Afl. 2 door Caya Emmelkamp

In het werk van Caya Emmelkamp (ArtEZ) is het onverwachtse en onvoorspelbare van groot belang. Ze zoekt dit op door samenwerkingen aan te gaan met andere kunstenaars en mensen uit haar omgeving. Voor haar afstuderen werkte ze aan een videowerk en installatie getiteld De Teevee Toren: Beppe Zus Afl. 2, waarin ze een ode brengt aan haar kindertijd.  

De vervreemdende scenes en personages die in de film verschijnen zijn ontstaan vanuit gesprekken, ideeën en ervaringen die Caya uitwisselde met anderen. Het eindresultaat is een reeks aan diverse scenes en sketches waarin een vrijplaats wordt gecreëerd waarbinnen niks te vreemd is; een figuur schuift eindeloos met eten op tafel, een personage schreeuwt uitbundig terwijl hij een tent opzet en twee elfachtige figuren dansen rond een levensgrote kaars.  


Stills uit The Legend of the Number One Trophy door Sjoerd van der Heyden

Ook in de films van Sjoerd van der Heyden (HKU) speelt samenwerking een belangrijke rol. Hij gebruikt kostuums en props om zijn vrienden en medekunstenaars tot personages om te toveren. Samen met hen creëert hij een speelveld en een aantal afgebakende regels waarbinnen ludieke avonturenfilms over ridders, piraten en cowboys ontstaan.  

Zijn afstudeerwerk is de middeleeuwse ridderfilm en het gelijknamige boek The Legend of the Number One Trophy. De film lijkt gemaakt door een groep losgeslagen kinderen die gaandeweg improviseren. Als kijker ben je getuigen van een serie absurdistische personages, houterige dialogen en kitscherige actiescènes. Het gekunstelde van Sjoerd zijn werk is tegelijk komisch en ontwapenend.  


Stills uit Ludic Cube door Nina Tukker

Ook Nina Tukker (WdKA) hecht veel waarde aan spelen; een activiteit die vooral met kinderen wordt geassocieerd. Maar volgens Nina is het juist voor de stressvolle levens van volwassenen goed om eens los te laten en toe te geven aan plezier. Met haar video Ludic Cube herinnert Nina de kijker eraan hoeveel pret je kunt beleven aan het spelen van een spel.

In haar korte film volg je zes personages die ieder een masker dragen. De oogbal, vogel, vos, kat, het varken en het huis worden geïnstrueerd door een stem uit de lucht om een potje trefbal te spelen. Tijdens het verloop van de film loopt het spel steeds verder uit de hand en neemt de verwarring toe.