[educatie] Afstudeerders 2022: keramiek

Afstudeerders 2022: keramiek

Objecten uit Wanderer’s Milk Can, Incense, and Chrysanthemum door Vy-Thúy Đặng, foto door Claudia Moraru

De zomer markeert de start van een spannende periode voor een nieuwe generatie beeldmakers. Na een intensieve periode van groei binnen de muren van de kunstacademie is het tijd voor de studenten om hun werk te presenteren aan de buitenwereld. De lichting 2022 onderscheidt zich door een diverse reeks aan verschijningsvormen en overtuigende concepten. Ze verkennen middels beeld hun eigen identiteit en leggen hiermee de verbinding naar bredere ontwikkelingen binnen de samenleving.  

In deze rubriek licht de Illustratie Ambassade een aantal van de opvallendste afstudeerprojecten van 2022 uit. 


Keramiek als schakel naar het verleden 

Het bakken van klei in de vorm van gebruiksvoorwerpen en sierobjecten is een eeuwenoude traditie die al bestaat sinds de prehistorie. De beeldmakers van 2022 spelen met de historische betekenis van deze techniek en leggen verbindingen naar persoonlijke en collectieve geschiedenissen.  


Objecten uit An Ode to my Heritage door Gaia Octoia

Guyana werd in 1796 gekoloniseerd door Groot-Brittannië. Veel van de artefacten van het land werden geplunderd en mee naar huis genomen door de Engelsen, waaronder de artefacten van de Arawak-stam. Na een lange reis belandden de objecten in de glazen vitrines van het British Museum in London – waar ze tot op de dag van vandaag te zien zijn.  

De roots van Gaia Octoia (Minerva) liggen in Guyana. Met haar afstudeerwerk herovert ze de geschiedenis van haar voorouders en onderzoekt ze de relatie tot haar eigen komaf. Dit doet ze door maskers, vazen en sculpturen te creëren die zijn gebaseerd op de gestolen artefacten van de Arawakken. Naast een opstelling van haar objecten is er bij haar afstudeerexpositie een video te zien waarin de objecten in een hedendaagse context zijn geplaatst en hun originele functie terugvinden. Zo wordt een archaïsch mes met een sponsje afgewassen onder de kraan, wat een bevreemdend effect teweegbrengt.  


Objecten van Wanderer’s Milk Can, Incense, and Chrysanthemum door Vy-Thúy Đặng, foto door Claudia Moraru

Ook Vy-Thúy Đặng (KABK) speelt met het verleden in klei. Ze laat zich voor haar werk inspireren door oude, Vietnamese volksvertellingen over geesten en paranormale ontmoetingen. Volgens Vy zijn de verhalen een bron van verwondering, ontzag en nieuwsgierigheid. Daarnaast geven ze inzicht in ethische dilemma’s over wat goed en kwaad is. Met haar sculpturen en tekeningen probeert ze het betoverende en spookachtige van de verhalen te vangen. 

Voor haar afstudeerwerk Wanderer’s Milk Can, Incense, and Chrysanthemum bouwde ze een ladekast. In elk laatje vindt de kijker tekeningen, keramische objecten en schrijfsels die verwijzen naar de Vietnamese spookvertellingen. Net als de verhalen, hebben de voorwerpen iets magisch, onbegrijpelijks en raadselachtigs.  


Beelden afstudeerexpositie door Amber Hyacinth

Ook Amber Hyacinth (ArtEZ) kiest keramiek als haar vertelmiddel. Ze boetseert vazen, schalen en tegels die ze beschildert met autobiografische voorstellingen. De werken vertellen over haar afkomst, familie en herinneringen. Elk voorwerp portretteert een aspect van de maker. Tezamen doet de opstelling denken aan een altaar waarbinnen in elk object een persoonlijke, intieme waarde schuilgaat.  

Amber creëerde bijvoorbeeld een vaas naar aanleiding van eigen verhalen over rituelen rond haar. Over het object kronkelen vlechten, dreadlocks en haarelastiekjes. Een andere vaas droeg ze op aan het geboorteland van haar vader – het eiland Grenada. Versierd met sterren uit de vlag en verschillende specerijen vormt het kunstwerk een van de kopstukken van de installatie.