[educatie] Afstudeerders 2023: stof tot nadenken

Afstudeerders 2023
Deel 1: Stof tot nadenken


Werk door Fanja Bouts, foto door Simon Pillaud

De zomer markeert een spannende start voor een nieuwe generatie beeldmakers. Na een intensieve periode van groei binnen de muren van de kunstacademie is het tijd voor de studenten om hun werk te presenteren aan de buitenwereld. De lichting 2023 onderscheidt zich door verzorgde presentaties en actuele thema’s. Ze verkennen middels beeld hun eigen identiteit en leggen hiermee de verbinding naar bredere ontwikkelingen binnen de samenleving.  

In deze rubriek licht de Illustratie Ambassade een aantal opvallende afstudeerprojecten van dit jaar uit. 


Stof tot nadenken

Textiel is verweven met ons leven. Zodra we geboren worden, krijgen we kleding aan. Elke dag kruipen we onder ons beddengoed en sluiten we de gordijnen. Maar textiel heeft naast deze praktische functies ook de kracht om verhalen te dragen. Denk aan wandtapijten, waarop mythes en sages zijn afgebeeld, of kleurrijke quilts, die familiegeschiedenissen en tradities doorgeven. De afstudeerders van 2023 voegen zich binnen dit eeuwenlange gebruik en vertellen krachtige, hedendaagse verhalen door middel van dit tijdloze medium.


Werk door Fanja Bouts, foto door Simon Pillaud

In een opvallend textielwerk, geweven in samenwerking met het TextielLab in Tilburg, toont Fanja Bouts (Rietveld) een psychedelische explosie van raketten, planeten, planten en exotische wezens. Uitgestrekt over meters stof doen de afgebeelde taferelen denken aan de sacrale verhalen op religieuze kleden. Maar in plaats van God centraal te stellen, plaatst Bouts een doorgedraaide pinautomaat te midden van het doek. Boven de machine prijken de woorden ‘In money we trust’. Hoewel het wandtapijt aanvankelijk een vriendelijk en kleurrijk beeld oproept, ontdek je na het lezen van deze kreet een diepere betekenis. 

De dansende organismen, cartooneske figuren en andere curieuze verschijningen vormen een scherpe kritiek op de hedendaagse consumptiemaatschappij. Bouts houdt ons als mensheid een spiegel voor waarin de chaos van onze tijd weerspiegeld wordt en kroont haar werk dan ook met de veelomvattende titel A Largely Distorted yet Surprisingly Ordered Map of Regular Irregularities: A Dense Description of The Present Day History of The Future. Ze presenteert de mens als dwaas op een eindeloze zoektocht naar meer, groter, mooier, duurder, puurder en perfecter.


Werk door Isa Roelink

Een ander opmerkelijk project met textiel is Godenschemering van Isa Roelink (KABK). De ruimte van haar afstudeertentoonstelling is vrijwel volledig bekleed met hand getufte tapijten. De werken variëren van tegelformaat tot enorme lappen die grote gedeelten van de muur beslaan. Op de kleden is een eclectische mix van dromen, wetenschap, sagen, realiteit en hedendaagse popcultuur afgebeeld.

De textiele creaties dienen als een visuele brug tussen de verhalen van het verleden en het heden, waarmee Roelink aantoont dat de relevantie van oude volksverhalen de tand des tijds doorstaan. Mythen vormen een eindeloze bron van inspiratie. De textielwerken belichamen daarom een dieper begrip van de gedeelde menselijke ervaring, waarmee ze de tijdloze aard van verhalen op speelse wijze illustreert. 


Werk door Ellie Mc Guinness

Ellie Mc Guinness (WDKA) legt met hun afstudeerproject de focus op een persoonlijke geschiedenis in plaats van een universeel verhaal. In de vorm van een publicatie en een wandtapijt ontleedt Mc Guinness de relatie met hun eigen lichaam. Door dromen, herinneringen en ongrijpbare emoties om te zetten in tekeningen, probeert hen de toeschouwer een dieper begrip bij te brengen van hoe het is om op te groeien in een gender non-conform lichaam.

Mc Guinness’ tekeningen zijn abstract van aard en worden doorkruist door naakte figuren die met een mengeling van verwondering en onzekerheid naar hun lichaam en omgeving kijken. Deze personages symboliseren de gelaagdheid van genderidentiteit en -dysforie, en worden aangevuld met sporadische woorden en zinnen. Op deze wijze spoort McGuinness de kijker aan om hun tekeningen te interpreteren als een uitnodiging tot reflectie over genderdiversiteit en het proces van zelfontdekking.