[educatie] Afstudeerders 2024: Installaties en decors

Afstudeerders 2024
Deel 1: Installaties en decors


© Marieke Druiven

Een spannend speelveld tussen ruimtelijk en 2D. Met afstudeerders van Minerva Groningen, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Artez Zwolle.

Niets lijkt zo snel voorbij te gaan als de studietijd aan de kunstacademie. Na drie jaar lang zwoegen, experimenteren en vooral maken, maken, maken, is daar ineens het beruchte afstudeerjaar. In deze rubriek licht de Illustratie Ambassade een aantal opvallende projecten uit van getalenteerde afstudeerders.

De lichting 2024 onderscheidt zich door een experimentele benadering van illustratie, waarbij traditionele tekeningen transformeren tot complete installaties en meeslepende ervaringen. Deze jonge kunstenaars verkennen nieuwe manieren om hun verhalen te vertellen en emoties over te brengen, waarbij ze de grenzen van hun medium voortdurend verleggen. In deze editie van de afstudeerdersrubriek is gekozen voor de focus op installaties en (film)decors, waarbij illustratoren de bezoeker nog meer onderdeel laten zijn van hun werk en wervelende belevingswereld.

Marieke Druiven van de Minerva Academie presenteert een horror stop-motion animatie, waarbij alle decors en personages met de hand zijn gemaakt. De analoge materialen – karton, papier en acryl – brengen de ruwe en verknipte sfeer werkelijk tot leven. Deze miniatuurscènes worden ook als opzichzelfstaand gepresenteerd in de eindexpositie. Ze nodigen de toeschouwer uit om de film te bekijken op een afgelegen locatie op het Suikerterrein (creatieve broedplaats) in Groningen. Het kleine hutje in het bos, waar de film vertoond wordt, draagt bij aan het eerie gevoel.

© Marieke Druiven
© Marieke Druiven

De film, genaamd ‘t Gat, vertelt het verhaal van een vrouw die op het noordelijke platteland woont met haar grootvader. Op een dag verdwijnt hij spoorloos en een schaduw valt over het dorp. Met oog voor detail, de juiste materialen en een doordachte presentatiewijze weet Duiven de bezoeker te laten beven.

Werk door Marieke Druiven, foto door Anke Verbeek

Een ander werk dat een unheimisch gevoel oproept, is dat van Hazel Laureys, afstudeerder van de HKU. Haar illustratieve installatie, getiteld De Storm, behandelt een herkenbare ervaring: het onheilspellende moment wanneer je buiten van de zon geniet en het weer plotseling omslaat. De lucht krijgt een akelig grijs-groene tint, vogels vluchten, en een oorverdovende stilte wordt opgevolgd door een explosieve hoosbui. Voor de kunstenaar symboliseert deze gebeurtenis transformatie en verandering.

Werk door Hazel Laureys, foto door Anke Verbeek
Werk door Hazel Laureys, foto door Anke Verbeek
© Hazel Laureys

Om dit sublieme gevoel over te brengen, kiest Laureys voor het medium installatie. De bezoeker kan zich zo middenin de ervaring bevinden en als het ware de storm recht in het oog aankijken. Binnen de installatie is gewerkt met collagetechnieken en verschillende verhogingen. Zo kan het middelpunt, dat alles naar zich toetrekt, er echt uitspringen. Hoewel de storm met veel geweld wordt afgebeeld, is de tekenstijl juist erg verfijnd. Het decor van 3 bij 10 meter bestaat namelijk uit duizenden potloodstreepjes.

Werk door Floortje Christoffels, foto door Anke Verbeek

Floortje Christoffels van Artez Zwolle gebruikt in haar werk ook het beeld van een storm, hoewel deze juist symbool staat voor haar onstuimige innerlijke wereld. De maker verbeeldt binnen haar afstudeerproject namelijk het proces van traumaverwerking, gericht op intergenerationeel trauma. Ze doelt hiermee op een recent verleden waarin er weinig ruimte was voor haar voormoeders binnen de streng religieuze gemeenschap. 

Expressieve donkere houtskooltekeningen maken deel uit van een installatie, waarin verbanden worden getrokken tussen mensen en gevoelens. Door middel van gespannen touwen worden familiedynamieken blootgelegd.

Het tekenen zelf dient ook als een vorm van traumaverwerking voor de illustrator. De abstracte werken zijn namelijk gemaakt in cocreatie met haar moeder. In een video is te zien hoe de moeder haar verleden zowel beschrijft als verbeeldt. Naast deze expressieve werken tekent Christoffels ook realistische portretten van haar voorouders. Deze portretten, getekend op doorzichtig papier, zijn achter elkaar geplaatst. Zo krijgt de toeschouwer inzicht in overeenkomstige karakteristieken en onderlinge verbanden.

© Floortje Christoffels
© Floortje Christoffels (cropped)
Werk door Floortje Christoffels, foto door Anke Verbeek