[Educatie] Catch Of The Day 2050-campagne

Catch Of The Day 2050-campagne

14 april 2022

© Ogilvy Social.Lab Amsterdam

Als overbevissing aanhoudt, zwemt er in 2050 meer zeeafval dan vis rond in de oceaan. Dit bewustzijn wil non-profitorganisatie Sea Shepherd vergroten. Daarom lanceerden ze hun unieke campagne Catch Of The Day 2050 en riepen hiervoor de hulp in van Illustration Design studenten van ArtEZ Zwolle en studenten van de Design Academy Eindhoven. 

De kunststudenten creëerden vissen en schaaldieren van afgedankte netten uit de Noordzee. Ze kozen voor het namaken van vis die typisch is voor de Nederlandse wateren zoals haring, makreel en garnalen. De nabootsingen zijn benauwend, grimmig en een tikkeltje macaber. Ze vormen een alarmerend metafoor voor onze toekomst en benadrukken dat er onmiddellijke actie moet worden ondernomen om de oceaan te redden.


 

© Ogilvy Social.Lab Amsterdam
© Ogilvy Social.Lab Amsterdam

Ruim vier maanden werkten de illustratoren en ontwerpers aan het project. Het maakproces was voor henzelf ook een bewustwordingsproces, verklaart Salomé Kopong, student aan ArtEZ. ‘Door de opdracht ontdekte ik hoeveel vuil er wordt gedumpt in de oceaan. Het is mooi dat we dankzij deze samenwerking het materiaal een tweede leven hebben kunnen geven,’ vertelt ze. 

Geert Vons, directeur van Sea Shepherd Nederland, is ook erg blij met het resultaat. De organisatie gebruikten de vissen in hun campagnevideo, serie posters en bij de aftrap van hun actie. ‘Er wordt tijdens congressen en in rapporten veel gesproken over overbevissing en plasticvervuiling in onze oceaan, maar met welk resultaat? We bedachten een andere aanpak, direct in your face, een visuele wake-up call,’ getuigt hij. ‘Het is kunst en creativiteit ten dienste van onze oceaan.’