Expertmeeting ‘Mode & Identiteit’

Expertmeeting ‘Mode & Identiteit’

Verslag van het evenement op 28 november 2022 

6 december 2022 door Noortje Rap

Illustratie Ambassade – Expertmeeting ‘Mode & Identiteit’. Foto: Noortje Rap

In het kader van de expositie The Future of Fashion, vond op maandagavond 28 november een expertmeeting plaats. Het thema van de avond was het raakvlak tussen mode en identiteit en de genodigden waren beroepsprofessionals uit of met een achtergrond in de modewereld. Ook waren twee van de exposanten van The Future of Fashion aanwezig om hun geëxposeerde werk toe te lichten en met de andere deelnemers in discussie te treden. Het werd een interessante avond, waarin het thema door de genodigden van verschillende kanten belicht werd.

De avond begon met een rondleiding door de expositie door Lipika Bansal, programmeur voor de Illustratie Ambassade. Na een korte introductie was het woord aan Ana van ANA Collectives. Ana is beeldend kunstenaar met een achtergrond in grafisch ontwerp en fotografie. Ze vertelde hoe de Black Lives Matter-beweging haar op persoonlijk niveau raakte en tegelijkertijd motiveerde om zich met haar werk in te zetten voor meer diversiteit en inclusiviteit. Dit streven uitte zich in de oprichting van haar initiatief ANA Collectives, waarmee ze zich door middel van haar illustraties, waarin de schoonheid en kracht van de Zwarte vrouw centraal staan, inzet voor dit streven.


Illustratie Ambassade – Expertmeeting ‘Mode & Identiteit’. Foto: Noortje Rap

Vervolgens was het de beurt aan Loes Faber. Loes is kunstenaar, docent aan de kunstacademie én auteur van graphic novel ‘Ik ben mijn muze’. In dit prachtige beeldverhaal, dat met 216 pagina’s een lijvig debuut vormt, onderzoekt Loes de geschiedenis van het vrouwelijk zelfportret aan de hand van het leven en werk van acht vrouwelijke kunstenaars. Ze werkte maar liefst zes jaar aan het boek. Naast een aantal ‘originele’ spreads uit de graphic novel, wordt er een drietal papier-maché maskers van haar hand tentoongesteld. Die maakte ze ter gelegenheid van haar boekpresentatie. Loes vertelde dat ze, na de vrouwen die ze in haar boek beschrijft jarenlang onderzocht te hebben, het gevoel had dat ze onderdeel van haar eigen identiteit waren geworden. Tijdens haar boekpresentatie ging ze met dit idee aan de haal door van elke vrouw een masker te maken, waardoor ze er fysiek en ‘larger than life’ bij waren. 


Illustratie Ambassade – Expertmeeting ‘Mode & Identiteit’. Foto: Noortje Rap

Nadat alle deelnemers rondgeleid waren door de expositie nam iedereen boven plaats aan een grote tafel, waar drie van de genodigde experts een korte presentatie gaven over hun visie ten opzichte van identiteit binnen de mode. Rebecca Louise Breuer, kunstenaar, filosoof en docent op het AMFI, vertelde welke rol egocentrisch denken inneemt in ons gedrag als consument en hoe (mode)merken hier dankbaar gebruik van maken. Eén van de voorbeelden die ze noemde is de zin ‘Because you’re worth it’, de beroemde slogan van L’Oréal. Haar oplossing: ‘ecocentrisme’, een gedachtegoed waarbij niet de mens, maar het ecosysteem in het centrum der dingen plaatst. 

Vervolgens gaf Doron Beuns, kunstenaar met een achtergrond in de mode, een presentatie over zijn kunstpraktijk, waarin identiteit een centrale rol inneemt. Met zijn werk laat hij de maakbaarheid van het zelfportret zien en stelt hij onze egocentrische kijk op de wereld aan de kaak. 

Tot slot legde Leroy Aznam, oprichter van marketingbureau Offgrid Agency en eveneens docent aan AMFI, uit hoe merken klanten aan zich weten te binden door zich te concentreren op het ontwikkelen van een community, het gevoel dat je je als koper van een product aansluit bij een gemeenschap met een bepaalde levensstijl.


Illustratie Ambassade – Expertmeeting ‘Mode & Identiteit’. Foto: Noortje Rap

Na drie presentaties en een korte voorstelronde was het tijd om met elkaar in gesprek te gaan over de rol van identiteit binnen de mode. Het eerste onderwerp van discussie haakte direct in op het verhaal van Leroy over communities. Er werden kritische vragen gesteld, bijvoorbeeld door Milou van Rossum, hoofdredacteur van NRC Magazine en auteur van het boek ‘De Buitenkant’, over de betekenis van het woord en in hoeverre het een lege marketingterm dreigt te worden.

Van daaruit leidde het gesprek naar het thema duurzaamheid. Volgens Rosalie van der Harst en Alyxandra Westwood van het Fashion for Good museum was dit eveneens een term die vaak ten onrechte gebruikt wordt. Ook de rol van het uiterlijk werd uitgebreid besproken, evenals de overeenkomsten en verschillen in de ontwikkeling van mannen- en vrouwenmode en de mate waarin die samenhangen met ontwikkelingen op het gebied van gender.

Zo kwam het gesprek uiteindelijk weer terug op het thema identiteit. Want in hoeverre hangt onze identiteit samen met dat wat we dragen, en andersom? Wanneer we mode niet langer zien als de enige manier om onze identiteit uit te drukken, zijn we ook minder snel geneigd tot overconsumptie. Daarentegen; realistisch gezien beoordelen we anderen tot op zekere hoogte altijd op uiterlijk. Wanneer we onze persoonlijkheid niet langer uitdrukken met kleding, worden we dan gereduceerd tot onze ‘eigen’ lichamelijke kenmerken, zoals onze kleur en maat? Een waardevolle discussie waarin voor beide kanten iets te zeggen bleek te zijn.


Illustratie Ambassade – Expertmeeting ‘Mode & Identiteit’. Foto: Noortje Rap