[home] Ted van Lieshout over Ludwig Volbeda
Liefde op het eerste gezicht
In het kader van onze nieuwe aflevering van de Potloodcast vroegen we Ted van Lieshout, die in de jury zat toen Ludwig Volbeda de Fiep Westendorp Stimuleringsprijs won, over de eerste keer dat hij Ludwig Volbeda’s werk zag.
Al sinds het begin in 2007 ben ik betrokken bij de Fiep Westendorp Stimuleringsprijzen. Elke twee jaar kunnen maximaal drie jonge illustratoren een belangrijke financiële aanmoediging krijgen. In dat kader mocht ik het werk van kandidaten bekijken en toen ik dat van Ludwig Volbeda onder ogen kreeg, stond ik paf. Viel ik steil achterover.
De duizelingwekkende gedetailleerdheid van zijn werk vond ik zo aantrekkelijk en mysterieus, dat ik onmiddellijk fan werd en dat ook steeds ben gebleven. Gelukkig was ook de rest van de jury onder de indruk van zijn werk, en konden we Ludwig bekronen en onder onze hoede nemen. Want dat proberen we te doen bij de Fiep Westendorp Foundation: we trachten winnaars te begeleiden voor zover ze daar zelf behoefte aan hebben, en verliezen ze niet uit het oog. Zo kon het gebeuren dat ik samen met Ludwig een prentenboek maakte dat prompt voor de tekeningen in Bratislava ging strijken met de Grand Prix, de hoogste onderscheiding die een illustrator van kinderboeken kan krijgen, en sindsdien heeft Ludwig al twee keer het Gouden Penseel gewonnen, uniek voor iemand van zijn leeftijd.
Uniek ook voor iemand die zo veelzijdig is, want het maken van kinderboeken is maar één van de dingen die Ludwig doet. Dat zijn werk zo in de smaak valt komt niet alleen door de kracht van zijn werk, maar ook door de toewijding die hij laat zien. Een tekening is, bij wijze van spreken, pas af als hij drie keer opnieuw is gemaakt of als hij er drie maanden aan heeft zitten pielen! Ik heb wel eens streng moeten zeggen: ‘Nee, niet opnieuw maken, deze tekening is af en deze is ook klaar, dus blijf er verder vanaf en begin aan de volgende tekening!’ Is er dan niets nadeligs over Ludwig te zeggen? Jawel: het kan soms tergend lang duren voor een tekening af is. Maar daar zit ook wel weer een voordeel aan: als-ie klaar is dan héb je ook wat!