[Potloodcast] Potloodcast 23: Brian Elstak
Potloodcast 23: Brian Elstak
Aflevering 23 van de potloodcast is een unieke editie, waarbij voor het eerst een live publiek aanwezig is. In deze aflevering gaat Floortje Smit in gesprek met beeldend kunstenaar en illustrator Brian Elstak, vanuit de printstudio Kapitaal in Utrecht. Tijdens het evenement HKU 2 Illustration Nation neemt Elstak het publiek aan de hand van vijf beelden mee in zijn werkproces. Elstak heeft zijn werk tentoongesteld in gerenommeerde instellingen zoals het Stedelijk Museum in Amsterdam en tijdens Documenta. Daarnaast heeft hij meerdere prijzen gewonnen, waaronder de Amsterdamprijs voor de kunst en twee zilveren penselen. Ook is hij de oprichter van het kunstcollectief LFMC (Lowrey Foley McClane). Elstak neemt ons mee op een visuele reis, waarbij hij zijn brede blik, inspiratiebronnen en veelzijdige werk introduceert.
Het eerste beeld dat aan bod komt, betreft Spider-Man. Voor Elstak is Amsterdam-Zuidoost van grote betekenis geweest en heeft het hem gevormd. Hij werd geïnspireerd door zijn neef, die zijn hele kamer behing met Spider-Man comics. Het zien van deze overvloed aan beelden was een wow-moment!
Het tweede beeld betreft de cover van een X-Men serie, getekend door Jim Lee, een Amerikaans-Aziatische illustrator. Deze cover is technisch zeer goed uitgevoerd, met gedetailleerd getekende kleding. Deze stijl heeft een grote invloed gehad en was inhoudelijk ook zeer interessant. Net als bij hiphopmuziek komen er in dit genre ook zwaardere thema’s aan bod, zoals racisme, discriminatie en angst voor het onbekende. De karakters Magneto en Professor Xavier, afgebeeld in de hoek van het beeld, zijn geïnspireerd op Malcolm X en Martin Luther King. Hiphop is altijd van groot belang geweest voor Elstak en hij beschouwt de hiphopcultuur als zijn kunstopleiding.
Het derde beeld toont twee tekeningen van een rat. De linkse tekening, waarop de rat stoer wordt afgebeeld met messen in zijn vuist, is een kindertekening van Elstak gebaseerd op Wolverine. De rechtse tekening is ook een afbeelding van een rat, maar deze komt uit zijn eerste kinderboek. Er is duidelijk een constante lijn te zien in de manier waarop hij zijn beelden vormgeeft. Wat Brian als jonge jongen vet vond, maakt hij nu ook.
Het vierde beeld betreft een recent werk met de tekst: “Racism, it never made any sense to me. Because why are you so mad that I’m black? Like it should really be looked into on the mental illness spectrum.” Dit autonome werk heeft Elstak gemaakt binnen het thema “Why can’t we all just get along” voor de Stevenson Gallery. Hoewel hij graag meer autonoom zou willen werken, bestaat zijn huidige werk voornamelijk uit opdrachten voor illustraties, videoclips, platenhoezen, en dergelijke. Hij merkt echter dat zijn werk in opdracht een vergelijkbare sfeer heeft als zijn autonome werk.
Dit is ook te zien in de vijfde beeld, de videoclip voor het nummer “Gunshots”. De videoclip is volledig met de hand gemaakt, waarbij elk frame individueel is getekend. Het lijkt een intuïtieve aanpak te zijn en bestaat uit een reeks tekeningen die achter elkaar zijn gezet in Photoshop. Deze gif-animaties zijn toegankelijk maar vergen veel arbeid. Deze aanpak sluit aan bij de hiphop-stijl: met minimale middelen creëren wat je wilt maken!