W.E.B. Du Bois: Representation of Black people in visual culture
Lezing over het werk van W.E.B. Du Bois
Livestream: 9 december 2021
Deze avond presenteerden we een selectie uit de fotoserie van W.E.B. Du Bois en is er een rondetafelgesprek met Paul Goodwin (curator), Isabelle Britto (onderzoeker The Black Archives), Iris Kensmil (kunstenaar) en Angela Tellier (fotograaf).
W.E.B. Du Bois werd uitgenodigd om leiding te geven aan een tentoonstelling over Zwart leven voor de Wereldtentoonstelling die 1900 in Parijs werd gehouden. Du Bois doceerde sociologie aan de Universiteit van Atlanta. In vier maanden tijd stelden hij en zijn curatoriële team een interactieve presentatie samen die de diversiteit en veerkracht van hun gemeenschap getuigde. Het team heeft een tentoonstelling gemaakt waarin de prestaties van Zwarte mensen worden getoond; vier volumes van meer dan 350 patenten die zijn veiliggesteld door Afro-Amerikaanse uitvinders. Al deze objecten toonden het vermogen van Afro-Amerikanen om onrecht te weerstaan en te bestrijden, met trots en waardigheid. De tentoonstelling omvatte ook 500 foto’s van Afro-Amerikanen. Du Bois begreep de rol die visuele cultuur kan spelen bij het weerleggen van vooroordelen. Hij wilde beelden tonen die de alledaagse integriteit van het Zwarte leven uitdrukten.
Sprekers
Angela Tellier (1985) studeerde in 2013 af op de Willem de Kooning Academie met haar fotoseries Afropolitans. De Term Afropolitans verwijst naar een subcultuur van jonge westerse mensen met Afrikaanse roots. Leden van deze subcultuur identificeren zich als ambitieuze cosmopolieten die een sterke connectie voelen met zowel hun Afrikaanse roots als die van hun eigen sociale omgeving. Tellier mist de representatie van de moderne Afropoliet in de westerse cultuur, zij besluit hen vast te leggen met haar camera. De doorlopende fotoserie gaat over identiteit, empowerment en het creëren van een eigen verhaal rondom de zichtbaarheid en invloed van Afrikaanse culturen in de westerse wereld.
Isabelle Britto is cultuurhistorica, freelance onderzoeker en curator op het gebied van Afrodiasporische culturen en geschiedenissen. Ze is assistent-onderzoeker bij The Black Archives en onderzoeker voor een documentaire over Zwart verzet in de Nederlandse context. Voor haar masteronderzoek richtte ze haar studie op W.E.B. Du Bois, ‘colorism’ en andere visuele representaties van zwartheid in het Crisis Magazine van de Harlem Renaissance.
Iris Kenmsil, geboren in 1970 in Amsterdam, woonde de eerste helft van haar jeugd in Paramaribo, Suriname. Ze woont en werkt in Amsterdam. Iris Kensmil creëert een visuele constructie van ”Black Modernity”. de geschiedenis van hoe Zwarte bewegingen, Zwarte intellectuelen, schrijvers, muzikanten, kunstenaars en activisten steeds meer invloed uitoefenen op onze toekomst. Iris Kensmil vertegenwoordigde Nederland op de Biënnale van Venetië 2019 in het Nederlands Paviljoen. Andere recente solotentoonstellingen zijn onder meer Art Institute Melly, Rotterdam NL (2021-22); Something Still Comes Back at Matthew Brown Los Angeles; Feminism in the Age of Transnationalism at the Haifa Museum of Art, ISR (2019); 1 Million Roses, Albertinum, Dresden, DE.
Professor Paul Goodwin is een in Londen gevestigde curator, stadstheoreticus en interdisciplinair onderzoeker. Zijn curatorschap, onderzoeks- en schrijfprojecten strekken zich uit over de interdisciplinaire gebieden van hedendaagse kunst, stedenbouw en het maken van tentoonstellingen, met een bijzondere focus op Afrikaanse diaspora-kunst en visuele culturen. Bij het ‘Centre for Urban and Community Research’ van Goldsmiths, Univeristy of London, leidde hij tussen 2006 en 2010 Re-visioning Black Urbanism, een interdisciplinair onderzoeksproject dat de verschillende modaliteiten van zwartheid en urbanisme in steden als Londen, Lissabon en Parijs verkent.